Patricia


Kindercoach

Specialist sociaal-emotionele ontwikkeling

Mijn naam is Patricia Toussaint. Sinds 1993 ben ik met veel enthousiasme en passie werkzaam in het basisonderwijs als leerkracht. Mijn speciale aandacht ging steeds meer uit naar kinderen die onzeker en faalangstig zijn. Om kinderen beter te kunnen helpen, heb ik me ontwikkeld als specialist in de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. In 2013 heb ik de opleiding tot kindercoach afgerond bij trainings- en adviesbureau “Leren is zijn”.

Op eigen kracht

In de trainingen is het belangrijk om goed te luisteren en te kijken om zo een goede weg te vinden voor het kind waar ik op dat moment mee werk. Iedere kind is uniek en heeft ook een andere oplossing nodig die vanuit het kind zelf komt. Ik ga dus uit van de kracht van het kind zelf. Het kind verandert niet, maar voelt zich wel steviger in zijn schoenen staan en kan met meer vertrouwen de toekomst tegemoet gaan.

Geweldig!

Hoe geweldig is het als een kind de training heeft afgesloten en je vertelt dat hij/zij meer zelfvertrouwen heeft gekregen en weet dat iedereen anders is en dat dat gewoon mag. Dat je gewoon goed bent zoals je bent. Dat is toch een heerlijke opmerking. Daar krijg ik dan enorm veel energie van. En ben ik zo blij dat ik dit teweeg kan brengen bij een kind.

Patricia Toussaint

Patricia Toussaint | Kindercoaching 2 Bee Happy

Mijn motto is meer kinderen te kunnen helpen met het doel:

Vanuit de praktijk

Soms moet ik ook even nadenken…!

Ik laat de kinderen tijdens de bijeenkomsten veel tekenen en de meeste kinderen doen dit met veel plezier. Maar wat als een kind echt niet van tekenen houdt. Tja, daar moest ik ook wel even over nadenken.

Het gaat erom dat de kinderen bij hun eigen kern komen en je alles probeert om daar te komen. Ik ben met dit kind gaan krassen met de opdracht na te denken over zijn eigen gevoel. En na een blaadje te hebben vol gekrast , kon hij iets van zijn gevoel verwoorden. “Wauw” dacht ik. Bij het volgend blad zag ik steeds meer emotie naar boven komen en ik kreeg na elk blad een antwoord over zijn eigen gevoel. En dit kind was opgelucht dat het even allemaal niet zo netjes en perfect hoefde te zijn.

 

Zo probeer ik bij elk kind de juiste snaar te vinden.